Pathé Privacy Statement

Pathé Privacy statement

Per 21-8-2023

1. Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens?

Dit is het privacy statement van Pathé Theatres B.V. (hierna: “Pathé” of “wij”, “ons”, “onze”, etc.). Je kunt het statement hieronder lezen, of deze hier downloaden en uitprinten.

Pathé is een bioscoopketen in Nederland. Wij vertonen films en organiseren evenementen in onze bioscopen. Via onze website www.pathe.nl (hierna de “Website”) en applicaties (hierna de “Apps”), kun je onder meer tickets kopen voor een bioscoopbezoek of evenement, een Club Pathé account afsluiten (hierna “Club Pathé account”), een abonnement afsluiten of meedoen aan prijsvragen en andere acties.

Via onze Website en Apps kun je een Club Pathé account afsluiten. Met je Club Pathé account krijg jij een gepersonaliseerde ervaring. Je kunt een Watchlist bijhouden en voorkeuren voor genres aangeven. Wij passen dan de Website en App aan op basis van jouw voorkeuren en interesses. Ook kun je met je Club Pathé account punten (“Punten”) sparen om deze in te wisselen voor vouchers, gift cards, bioscoopbonnen of andere producten. Je kunt ook zonder Club Pathé account tickets kopen voor onze films en evenementen. Als je een abonnement wilt afsluiten, heb je een Club Pathé account nodig. Personalisatie kun je in dat geval uitzetten.

Wij hechten grote waarde aan privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Dit privacy statement beschrijft hoe wij omgaan met persoonsgegevens en de rechten die jij, als betrokkene, hebt. Alle persoonsgegevens worden verzameld, verwerkt en beveiligd in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (“AVG”). Pathé is verantwoordelijke voor de hieronder genoemde verwerkingen.

2. Hoe kun je contact met ons opnemen?

Voor vragen of opmerkingen over de verwerking van persoonsgegevens door Pathé, kun je contact opnemen met:
privacy@pathe.nl

3. Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

Wij verwerken met name persoonsgegevens van personen waar we contact mee willen krijgen, contact mee hebben of contact mee hebben gehad. Wij verwerken bijvoorbeeld jouw gegevens wanneer je:

  • een bioscoopkaartje koopt;

  • onze bioscoop bezoekt;

  • een Club Pathé account aanmaakt;

  • een abonnement afsluit;

  • jouw Club Pathé account koppelt aan je Pathé Thuis account;

  • gebruik maakt van een voucher, giftcard, bioscoopcadeau en/of een vrijkaart;

  • onze Website of App gebruikt;

  • deelneemt aan een actie, spel of prijsvraag;

  • bij ons een evenement organiseert of bijwoont;

  • je aanmeldt voor onze nieuwsbrief; of

  • contact opneemt met onze klantenservice.

4. Welke persoonsgegevens verwerken we?

Hieronder staat een overzicht van de categorieën persoonsgegevens die we verwerken:

Identificerende gegevens en contactgegevens

  • Voor- en achternaam
  • Leeftijd en geslacht
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • ​E-mailadres

Gegevens over jouw aankopen en bezoek aan onze bioscopen

  • Details van je aankoop (welke film, welke bioscoop, datum en tijdstip van de film, hoeveel kaartjes, enz.)
  • Locatie en tijdstip van jouw bestelling (online of in een filiaal)
  • Gebruik van een voucher, giftcard, bioscoopcadeau en/of een vrijkaart
  • Controle van jouw ticket bij de voorstelling
  • Aankopen van drankjes, hapjes en andere producten in onze bioscoop, indien gekoppeld aan jouw account
  • SMS-alerts die je naar ons stuurt bij problemen in de zaal of bij (technische) storingen in de film
  • Camerabeelden

Betaalgegevens

  • Betaalwijze, zoals iDeal of creditcard
  • Te betalen bedrag
  • Bankrekeningnummer
  • Creditcardgegevens

Gegevens over jouw Club Pathé account

  • Wachtwoord (wordt versleuteld opgeslagen)
  • Accountnummer
  • Aankoopgeschiedenis
  • Jouw gedrag op onze Website en in onze Apps
  • Filmvoorkeuren, zoals ingevuld op je Watchlist
  • Bioscoopvoorkeuren
  • Gespaarde Punten
  • Vriendenlijst
  • Afbeelding of profielfoto

Gegevens over jouw abonnement

  • Welk abonnement je afsluit
  • Prijs van het abonnement
  • Datum van afsluiten
  • Een foto van jezelf (voor gebruik van je pas)
  • Pasnummer en pincode voor digitale aankopen

Marketinggegevens

  • Voor welke commerciële communicatie en nieuwsbrieven jij aangemeld bent
  • Jouw interesses op basis van het gebruik van onze App en Website
  • Gegevens over jouw Pathé Thuis account, zoals je aankoopgeschiedenis en filmvoorkeuren

Correspondentie, gespreksopnamen en  chatopnamen

  • Telefoongesprekken
  • Chatgesprekken
  • (E-mail-)correspondentie
  • Berichten die je aan ons verstuurt via sociale media

Sociale media gegevens

  • Beperkte gegevens van jouw profiel wanneer je een bericht op onze pagina achterlaat
  • Berichten die je op Pathé pagina’s of over Pathé achterlaat op sociale media
  • Recensies over Pathé

Gegevens over klanttevredenheids-onderzoeken

  • Of je aan of afgemeld bent voor enquêtes en andere klanttevredenheidsonderzoeken;
  • Antwoorden die je invult bij deze onderzoeken
  • Analyses op basis van de antwoorden

Gegevens die iets zeggen over het gebruik van onze Website, Apps en sociale media

  • Activiteiten op onze Website, Apps en sociale media
  • IP-adressen
  • Door middel van cookies verzamelde informatie (zie ook ons Cookie Statement)
  • Gegevens die je actief verstrekt of invult in formulieren
  • Gegevens over het apparaat waarmee je onze Website of online gebruikersomgeving gebruikt, zoals het type browser en het besturingssysteem die je gebruikt

Gegevens die iets zeggen over het gebruik van onze wifi-verbinding

  • MAC-adres
  • Locatie en tijd van verbinding
  • Telefooneigenschappen

Gegevens van onze  Pathé Business klanten en leveranciers

  • Naam en functie
  • Organisatie
  • Contactgegevens
  • Onderwerp offerte
  • Prijs- en betaalgegevens

5. Hoe komen we aan je persoonsgegevens?

De meeste gegevens ontvangen we omdat je die aan ons verstrekt, bijvoorbeeld als je een bioscoopkaartje koopt, een Club Pathé account bij ons aanmaakt, meedoet aan onze acties, omdat je gegevens invult op onze Website of omdat je met ons communiceert. Wij ontvangen ook jouw persoonsgegevens wanneer jij je Club Pathé account koppelt aan je Pathé Thuis account.

Ook plaatsen we cookies waarmee we informatie kunnen verzamelen over je websitebezoek. Meer informatie hierover vind je in ons Cookie Statement.

Als je Pathé volgt op sociale media of communiceert met of over Pathé, krijgen wij mogelijk toegang tot een deel van je openbare profielgegevens. Als je informatie over Pathé deelt via sociale media kunnen je gegevens zichtbaar worden via die sociale media. Pathé volgt zelf ook sociale media kanalen en kan op die manier toegang krijgen tot gegevens op sociale media over jou.

6. Voor welke doeleinden worden je persoonsgegevens verwerkt en op basis van welke grondslag?

Om een kaartje of ander product aan je te verkopen zonder een Club Pathé account
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst
  • Afhandelen van jouw aankoop
  • Toesturen van jouw bioscoopkaartjes of andere producten
  • Controleren van de geldigheid van vouchers, giftcards, bioscoopcadeau en/of vrijkaart
  • Afhandelen van de betaling 
Om jouw bioscoopverzoek te faciliteren
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst
  • Verlenen van toegang tot de voorstelling en het controleren van je kaartje
  • Controleren van jouw leeftijd wanneer een leeftijdsgrens van toepassing is of wanneer je alcohol koopt
  • Opvolgen van verzoeken zoals SMS-alerts
Uitvoeren van een abonnement
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst
  • Verwerken van jouw aanmelding voor een abonnement
  • Uitvoeren van het abonnement, zoals het leveren van kaartjes en geven van korting
  • Uitvoeren van de betaling
  • Controleren van jouw identiteit wanneer je gebruik maakt van het abonnement
Deelname aan het Club Pathé loyaltyprogramma
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst
  • Jou aanmelden als Club Pathé member
  • Personaliseren van jouw Pathé ervaring en het afstemmen van onze diensten, zoals onze Website en Apps, op jouw voorkeuren en interesses
  • Toesturen van gepersonaliseerde aanbiedingen
  • Registreren van jouw aankoopgeschiedenis en Watchlist
  • Delen van aangekochte tickets met je vrienden in je vriendenlijst
  • Koppelen van jouw account aan je Facebook-account, als je via Facebook een account aanmaakt
  • Plaatsen van jouw recensies en ratings
  • Registreren van jouw verzamelde Punten
  • Sturen van gepersonaliseerde nieuwsbrieven, wanneer jij daarvoor aangemeld bent.
  • Je kunt je voorkeuren altijd aanpassen in jouw instellingen.
Om je Club Pathé account te koppelen aan je Pathé Thuis account
Grondslag: toestemming
  • Koppelen van jouw Club Pathé en Pathé Thuis accounts en uitwisselen van gegevens
  • Personaliseren van onze diensten en communicatie op basis jouw aankoopgeschiedenis en interesses in beide accounts
Om je deelname aan onze acties mogelijk te maken
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst
  • Registeren van jouw deelname aan een prijsvraag, spel of actie, zoals de Pathé Quiz, de Pathé Fun Module en de Pathé Live Wall en jou te laten deelnemen
  • Informeren over de uitslag
  • Uitreiken van prijzen
Voor relatiebeheer, promotie- en marketingdoeleinden
Grondslag: gerechtvaardigd bedrijfsbelang (direct marketing) en toestemming
  • Je op de hoogte te houden van nieuws, evenementen en acties van Pathé
  • Sturen van communicatie over gelijksoortige producten of diensten
  • Gebruikmaken van diensten van adverteerders om advertenties te plaatsen die bestemd zijn voor een bepaalde doelgroep. Wanneer we hiervoor cookies gebruiken valt dit ook onder ons cookie statement
  • Maken van foto- en video-opnamen om promotie te maken voor een evenement of film
  • Je kunt je altijd afmelden voor communicatie via deze link. In elk bericht dat je ontvangt staat ook hoe jij je kunt afmelden
  • Sturen van reminders en alerts via de Apps. Je kunt dit aanpassen in de instellingen van de Apps
Voor de ontwikkeling en verbetering van producten en diensten
Grondslag: gerechtvaardigd bedrijfsbelang
  • Analyseren hoe onze producten worden gebruikt om deze te optimaliseren
  • Uitvoeren van interne audits en onderzoeken
Ter bestrijding van fraude en om de veiligheid van onze bezoekers en ons personeel te waarborgen, onze gebouwen en eigendommen te beveiligen, om  incidenten vast te leggen en onze bezoekersvoorwaarden te handhaven
Grondslag: het voldoen aan wettelijke verplichtingen die op ons rust en ons gerechtvaardigd (bedrijfs)belang om personen en eigendommen te beschermen
  • Beveiligen van onze bioscopen, onder meer door gebruik van camerabeveiliging
  • Beschermen van (intellectuele eigendoms)rechten
  • Controleren of sprake is van onrechtmatig gebruik van abonnementen, kortingen, Punten en bioscooppassen, zoals het delen van een abonnement
  • Opleggen van een bioscoopverbod en hier uitvoering aan geven
  • Overdragen van jouw gegevens aan politie of justitie wanneer dit gevorderd wordt of andere derden indien dit noodzakelijk is
Om een relatie aan te gaan met Pathé Business klanten, leveranciers en andere organisaties
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst (precontractuele relatie)
  • Aangaan van zakelijke relaties en dit registreren
  • Onderhouden van contacten
  • Organiseren van evenementen
  • Leveren van filmvouchers 
Om de veiligheid en stabiliteit van IT-systemen te waarborgen
Grondslag: gerechtvaardigd belang van Pathé en/of derden om onze bioscopen te beveiligen en incidenten te voorkomen/beperken en wettelijke verplichting
  • Monitoren van onze IT-systemen
  • Doen van interne audits en onderzoeken
  • Overdragen van jouw gegevens aan politie of justitie wanneer dit gevorderd wordt of andere derden indien dit noodzakelijk is

7. Aan wie verstrekken wij persoonsgegevens?

Binnen het Pathé concern

Voor zover er persoonsgegevens onderling worden uitgewisseld binnen het concern van Pathé, gebeurt dit op grond van het gerechtvaardigd bedrijfsbelang van Pathé om een efficiënte en verantwoordelijke bedrijfsvoering te kunnen voeren. Deze partijen bieden hetzelfde niveau van bescherming als Pathé.

Pathé Thuis

Wij werken samen met Thuisbioscoop B.V. Onder de naam Pathé Thuis biedt Thuisbioscoop B.V. (verder: “Pathé Thuis”) via diverse platforms en op pathe-thuis.nl een video-on-demand service. Pathé Thuis is gevestigd aan de Barbara Strozzilaan 336-344, 1083 HN Amsterdam (KvK: 61817953).

Pathé en Pathé Thuis zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van jouw persoonsgegevens voor bepaalde doeleinden. Het gaat hier om het door Pathé uitvoeren van klantenservicediensten voor klanten van Pathé Thuis en andere personen die met betrekking tot de diensten van Pathé Thuis contact opnemen met Pathé en het uitwisselen van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketingdoeleinden als je hiervoor toestemming hebt gegeven.

Als je meer wilt lezen over de verwerkingsactiviteiten van Pathé Thuis, kun je het privacy statement van Pathé Thuis hier lezen.

Toegang van derde partijen tot jouw persoonsgegevens

Pathé kan gebruikmaken van de diensten van derden om jouw gegevens te verwerken in overeenstemming met dit privacy statement. Deze partijen treden op als verwerker voor Pathé en Pathé draagt zorg dat deze partijen voldoende waarborgen bieden ten aanzien van de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen. Derde partijen die als verwerker voor Pathé optreden hebben een verwerkersovereenkomst gesloten waarin onder meer is opgenomen dat zij gegevens uitsluitend zullen verwerken in opdracht van Pathé.

Je gegevens worden ook doorgegeven aan andere partijen buiten Pathé als we daar wettelijk toe verplicht zijn, zoals toezichthoudende autoriteiten, omdat we een overeenkomst met je moeten uitvoeren, als je toestemming hebt gegeven of als dat nodig is om de afspraken met je na te komen.

Daarnaast verstrekken we je gegevens ook aan andere partijen die we nodig hebben in het kader van onze dienstverlening.

8. Geven wij persoonsgegevens door naar andere landen?

Pathé kan gebruikmaken van diensten van derden om jouw gegevens te verwerken in overeenstemming met dit privacy statement. Deze partijen kunnen gevestigd zijn buiten de Europese Economische Ruimte (EER). 

Jouw persoonsgegevens zullen alleen door ons of door ingeschakelde derden worden opgeslagen of verwerkt buiten de EER indien dat in overeenstemming is met de geldende regelgeving voor het doorgeven van persoonsgegevens naar landen buiten de EER. Dit betekent dat wij jouw persoonsgegevens slechts zullen doorgeven naar landen buiten de EER indien de Europese Commissie heeft besloten dat het betreffende derde land een passend beschermingsniveau waarborgt, dan wel indien andere passende waarborgen worden geboden.

9. Hoe lang bewaren we je gegevens?

Je gegevens worden niet langer bewaard dan dat we deze nodig hebben voor de doelen waarvoor ze worden verzameld of verwerkt. Pathé heeft een aantal hoofdregels geformuleerd:

  • We hanteren een termijn van maximaal achttien (18) maanden voor de doeleinden zoals het verlenen van diensten en factureren, om bestellingen af te handelen en om je te informeren over het verloop ervan (geen marketing). Kortweg, voor de uitvoering van de overeenkomst met jou als klant;

  • Pathé hanteert een termijn van maximaal twaalf (12) maanden om analyses uit te voeren voor rapportagedoeleinden, om diensten van Pathé te verbeteren en de Website aan te passen en te verbeteren.

  • Pathé hanteert een termijn van maximaal zes (6) maanden voor het doeleinde van beveiliging van de Website en computer- en netwerksystemen van Pathé.

Op bovengenoemde hoofdregels gelden uitzonderingen, bijvoorbeeld omdat bepaalde categorieën  gegevens vanwege hun gevoeligheid korter bewaard moeten worden:

  • Wanneer je online tickets koopt zonder in te loggen op Club Pathé, bewaren wij jouw gegevens tot een (1) dag na de betreffende voorstelling;

  • Wij bewaren jouw gegevens over het gebruik van onze IT-systemen voor maximaal zes (6) maanden voor het doeleinde van beveiliging van de Website en computer- en netwerksystemen van Pathé;

  • Voor het plaatsen van cookies en vergelijkbare technieken haanteren wij een levensduur van maximaal zes (6) maanden. Lees ons Cookie Statement voor meer informatie;

  • Wij bewaren jouw gegevens die voor jou zichtbaar zijn opgeslagen in je Club Pathé account in beginsel zolang je account actief is of totdat jij deze gegevens verwijderd. Als je zeventien (17) maanden niet hebt ingelogd op je account en er staan geen aankopen meer open, ontvang je een bericht van Pathé of je nog steeds gebruik wil maken van je account. Indien je ook na een tweede bericht niet reageert, verwijdert Pathé de persoonsgegevens gekoppeld aan je account achttien (18) maanden nadat je inactief bent geworden;

  • Wanneer jij je hebt opgegeven voor een nieuwsbrief van Pathé, gebruikt Pathé jouw e-mailadres om je de nieuwsbrief te sturen totdat je aangeeft deze niet meer te willen ontvangen, via de opt-out onderaan elk bericht of via je Club Pathé account;

  • Wanneer jij ons een SMS-alert stuurt, slaat Pathé gedurende een periode van dertig (30) dagen het mobiele telefoonnummer en de inhoud op van de SMS-alert op;

  • Wanneer wij in de App locatiegegevens verwerken, verbreken wijde koppeling tussen de locatiegegevens en overige gegevens na uiterlijk 24 uur. De locatiegegevens zijn dan onomkeerbaar losgekoppeld van de overige gegevens;

  • Wanneer je verbinding maakt met onze wifi, bewaren wij informatie over jouw apparaat/connectie die nodig is om de Wifi-verbinding tot stand te brengen voor maximaal 24 uur nadat de verbinding is beëindigd; en

  • Als je meedoet aan één van de interactieve (gaming)concepten of acties die Pathé in samenwerking met Livewall organiseert, bewaren wij jouw gegevens maximaal twaalf (12) maanden.

  • Pathé bewaart camerabeelden maximaal 28 dagen, tenzij een langere termijn noodzakelijk is voor de afhandeling van een incident. In dat geval worden de beelden na afhandeling van dat incident verwijderd.

 
Als wij de gegevens niet langer nodig hebben voor de doelen zoals hierboven omschreven dan kunnen wij de gegevens nog wel bewaren voor archivering, in geval van (mogelijke) juridische procedures of voor onderzoek.

10. Wat gebeurt er in het geval van overdracht van de onderneming?

In de toekomst kunnen één of meer onderdelen of activa van Pathé worden overgedragen aan een derde partij of kan Pathé fuseren met een derde partij. In dat geval kunnen jouw persoonsgegevens aan deze derde worden overgedragen. Pathé zal je in een dergelijk geval vooraf informeren.

11. Wat zijn je rechten?

Je hebt een aantal rechten met betrekking tot de verwerking van jouw gegevens (zie hieronder). Als je hier meer informatie over wil of een van deze rechten wilt uitoefenen, stuur dan een e-mail naar customercare@klantenservice.pathe.nl.

  • Recht om jouw toestemming in te trekken, indien wij jouw toestemming hebben gevraagd voor een bepaalde verwerking van jouw persoonsgegevens;

  • Recht op inzage;

  • Recht op rectificatie indien persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn;

  • Recht op gegevenswissing indien persoonsgegevens niet ter zake dienend zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld, wanneer toestemming is ingetrokken, wanneer je bezwaar uit tegen een verwerking van persoonsgegevens op basis van een gerechtvaardigd belang of wanneer de verwerking van persoonsgegevens onrechtmatig is;

  • Recht op beperking van de verwerking indien je de juistheid van de persoonsgegevens die Pathé verwerkt betwist, of je bezwaar hebt ingediend tegen de verwerking van persoonsgegevens door Pathé;

  • Recht op dataportabiliteit;

  • Recht van bezwaar tegen verwerking of direct marketing. Je heeft het recht om te allen tijde bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw gegevens in het kader van ons gerechtvaardigd belang. We maken dan een nieuwe afweging om te bepalen of jouw gegevens niet meer gebruikt mogen worden. Je kunt ook specifiek bezwaar maken tegen het gebruik van jouw gegevens voor direct marketing;

  • Recht op bezwaar en menselijke tussenkomst bij automatische besluiten;

  • Recht om een klacht in te dienen. Dit kan bij de Functionaris Gegevensbescherming van Pathé via privacy@pathe.com of bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

 
Pathé zal uiterlijk binnen vier (4) weken reageren op je verzoek om bovenstaande rechten uit te oefenen, tenzij er een reden is om deze periode te verlengen. Dan zal Pathé je daarover informeren.

12. Hoe beschermen we je persoonsgegevens?

We nemen passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging van persoonsgegevens tegen te gaan. Alleen personen die gelet op hun functie toegang nodig hebben kunnen bij je gegevens. Al deze personen hebben een geheimhoudingsplicht.

13. Wijzigingen

We kunnen ons privacy statement van tijd tot tijd wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld als er nieuwe gegevensverwerkingen zijn of in verband met wijzigingen in regelgeving of technologische ontwikkelingen. Bij substantiële wijzigingen aan dit privacy statement, stellen wij jou daarvan op de hoogte. Zo nodig vragen wij jouw toestemming voor een gewijzigde of nieuwe verwerking. Bij wijzigingen van ondergeschikte aard zullen we het privacy statement aanpassen zonder nadere aankondiging.