Escher’s persoonlijke documenten zoals brieven en dagboeken geven een prachtig beeld van wie hij was, wat hij dacht, voelde en waar hij naar op zoek was.
‘Ik ben bang dat er maar één persoon in de wereld is die een echt goede film van mijn werk kan maken; ik zelf.’ schreef Escher in 1969 aan een Amerikaanse verzamelaar van zijn werk. En dat is precies wat Escher in de film ‘Het oneindige zoeken’ doet: hij is de regisseur, niet letterlijk maar symbolisch. Escher was namelijk naast een visionair grafisch kunstenaar ook een scherp waarnemer die zijn observaties in honderden brieven, artikelen, dagboeken, lezingen en catalogi beschreef.
Escher’s persoonlijke documenten zoals brieven en dagboeken geven een prachtig beeld van wie hij was, wat hij dacht, voelde en waar hij naar op zoek was. Persoonlijker, poëtischer en puntiger dan Escher zelf deed in zijn in zijn privé documenten, kunnen zijn emoties en gedachten niet verwoord worden.
Op basis van dit materiaal geeft Escher in de film, in zijn eigen woorden, een zeer aangrijpend en persoonlijk beeld van zijn leven met al zijn angsten, twijfels, successen en zijn verwondering en natuurlijk met ‘zijn’ visie op zijn eigen werk.
De bioscoop bezoeker ziet de film door de ogen van Escher zelf, de camera is Escher en hij neemt ons bij de hand op reis door zijn leven. Hij legt uit wat hem zo fascineerde in Italië waar hij bijna 20 jaar woonde. We volgen hem op zijn trektochten door de bergen van Italië, Zwitserland en Spanje op zoek naar inspiratie. Zijn bezoek aan het Alhambra zal een keerpunt in zijn leven blijken en later leiden naar de werken die eerst Amerika veroverde en later de hele wereld.
Door in de huid van Escher te kruipen leren we deze geweldige grafische kunstenaar kennen en begrijpen. Unieke persoonlijke foto’s en filmfragmenten geven samen met zijn eigen woorden een enorme diepgang aan deze film.
Hoewel in zijn tijd vaak door kunsthistorici verguisd is Escher een kunstenaar van wereldfaam. 44 jaar na zijn dood vertelt Escher zijn persoonlijke verhaal en komt de mens Escher uit de schaduw van zijn werk tevoorschijn.