Muziekfilm van regisseur Carlos Saura die een lofzang vormt op de Portugese fado en de samenhang met haar invloeden uit Brazilië en Afrika
De Spaanse regisseur Carlos Saura liet zich inspireren door één van zijn muzikale voorliefdes en besloot een film te maken over de ziel van Portugal, de zo karakteristieke fado. Als invalshoek koos Saura de invloeden van de Braziliaanse modinhas en de Afrikaanse fado batido. De ritmes en liederen uit deze muziekstromingen waren van grote invloed op de Portugese muziek. Saura laat een groot aantal hedendaagse en oude muzikanten hun liefde voor de fado vertolken en zo de ziel van Portugal blootleggen. Regisseur Carlos Saura (1932) levert met Fados zijn achtste muziekfilm af na eerder de tango en de flamenco behandeld te hebben. Saura koos voor een steriele kale aanpak en filmde de muzikanten in grote lege studioruimtes. De muziek vertelt immers wel het verhaal. Saura vertrok al vroeg in zijn carrière uit Spanje om zijn grote liefde te vertolken. Als enige tastbare houvast aan deze periode had hij cassettebandjes bij zich met fado-artiesten die hun verdriet bezongen.